Voorbereidingsgesprek Indianenproject OBS Harlekijn in Landgraaf

24 Augustus 2010

Vier klassen van groep 3 en 4 van de Openbare basisschool Harlekijn in de Limburgse gemeente Landgraaf lopen zich warm voor de start van een indianenproject tijdens het schooljaar 2010-11. Meteen in september beginnen ze met de aftrap die 4 weken in beslag gaat nemen.
Heel het jaar zal men op het thema terugkomen en aan het eind volgt een heuse indianendag.
Het is een project met een integrale aanpak: alle vakken doen mee. De leerkrachten muziek en sport bijvoorbeeld hebben ieder hun eigen aandeel voorbereid en verder doen alle inhoudelijke vakken mee.
De vier leerkrachten hebben samen al heel wat voorbereid, ideeën en voorwerpen verzameld enz. Belangrijk is het om visueel te werken.

Een van de leerkrachten komt ook met onze Steungroep praten en naar materiaal kijken. De kinderen zijn net peuter af of zijn net een jaar verder. De kleinsten hebben in juni al kennis gemaakt met de grote school  en hebben al op hun stoeltje gezeten. Ze hebben een tekening van een indiaan gemaakt. Die tekeningen zullen aan de wand hangen wanneer zij in september echt beginnen.

Thema’s:
We hebben het over de thema’s die vooral aan bod zullen komen tijdens het project. Wat kunnen jonge kinderen ontdekken, via een spiegel zien kijkend naar het leven van indianenkinderen? De teamleden willen vooral mikken op de natuurbeleving, het ontdekken van zoveel moois in de natuur, het spannende er aan, de levenswijzen van indianenkinderen. We praten ook over het beleven van de eigen identiteit, het jezelf mogen zijn, met je kwaliteiten en openstaan voor andere kwaliteiten en waarden. Ook het anders mogen zijn dan anderen, het pesten, het lachen om ander gedrag. Ja, daar hebben indianenkinderen ook mee te kampen. (En in Nederland ook allerlei mensen.)

Terloops komen de Millenniumdoelen ter sprake (de gemeente Landgraaf is/wordt een millennium-gemeente), m.n. doelstelling 2 = alle kinderen naar school. Dat willen indianenkinderen ook en is belangrijk voor hun toekomst.

millenniumdoel2

Materiaal:
Van ons materiaal kan de leerkracht het een en ander goed gebruiken: ons eigen onderwijsproject, een scholenwerkboek dat in Maastricht gemaakt is, foto’s van de foto-expositie die wij ter beschikking hebben, kunstnijverheid (ook om zelf door de kinderen te laten namaken), een mand, posters, pijlen voor de jacht, knotsen (ooit voor de oorlog, nu meer als decoratie), een muziekinstrument, de film Birdwatchers voor het team, schoolboekjes van indianenkinderen in Brazilië. Een hangmat mag helaas niet mee: de brandweer is zeer streng qua materiaal en uitgangswegen in de lokalen.
Ik heb nog gewezen op een eventuele financiële actie tijdens het jaar en dit ten goede te laten komen aan onderwijsactiviteiten bij indianen in Brazilië, bijvoorbeeld voor scholingsdagen van inheemse onderwijskrachten.

Wellicht krijgen we later een verslag van het project.